Van Tata naar Tinerhir

27 maart 2013 - Marrakesh, Marokko

Hallo,

Op route van Tata naar Foum Zguid fietsen we meestal ten zuiden van de Anti Atlas. Dit is een verlaten woestijnachtig gebied met slechts enkele dorpen en nederzettingen. Daartussen liggen tientallen kilometers met een leeg landschap met enkel wat struiken en savannabomen en veel stenen, Marocco is een land van stenen. Het zijn in feite brede valleien, met langs weerszijde een kale bergketen. De dorpen zijn altijd oasedorpen. In de buurt van de dorpen zien we veel herders met kudden schapen en/of geiten. Als er geen water in de buurt is, is er niets. Wel leven er opvallend veel vogels, als we die zien weten we dat er een dorp op komst is. Het zijn allemaal stofferige arme woestijndorpen, het leven is er hard, in feite meer overleven. In de grote dorpen (steden) zijn er altijd kazernes, de Algerijnse grens is nooit veraf.

Van Foum Zguid naar Agdz, in de Draa vallei, moeten we dwars door de Anti-Atlas, maar dit keer valt het mee. De weg slingert zict tussen de bergen door en we hoeven niet al teveel te klimmen en rijden toch door een prachtig berglandschap (het landschap hier lijkt veel op dat van Noord-Argentinie). Halverwege vinden we een primitieve, maar erg sympatieke overnachting. Op weg naar Agdz passeren we een grote koboltmijn en veel grote vrachtwagens. De weg is kapot, maar het landschap is mooi. Daarna wordt de weg als een biljardlaken, het landschap surrealistisch.

In de Draâ-vallei fietsen we enkel van Agdz naar Zagora en niet tot de Sahara, dat doen we wel in de Ziz-vallei. Heel de vallei staat vol met dadelpalmen, daaronder staat nu meestal graan. Tegen de bergen zien we regelmatig kasba's(versterkte huizen) en ksar's (versterkte dorpen). Velen nogal vervallen. Eén ervan bezoeken we met een gids.Terug naar Ouarzazate doen we met de bus, de pas over Tiszi n'Tinififft is een ruw, zwaar geerodeerd berglandschap.

We besluiten direct de Kasba-vallei in te fietsen. Dit valt wat tegen, een beetje saai woestijngebied en een vrij drukke weg. In El Kelaâ blijven we even hangen. Van daaruit fietsen we in twee dagen, met een lege fiets, door de Rozenvallei en via een zeer ruwe piste naar de Dadés-vallei en zo terug naar El Kelaâ.Deze route is bijzonder mooi.

Nu zijn we in Tinerhir aanbeland. Hier nemen we een rustpauze, we maakten reeds een prachtige wandeling door de palmerie en morgen verkennen we met een lege fiets de Todra-vallei.

Zo, we zijn even bijgeschreven, kortelings zetten we nog enkele foto's op de blog.

Tot volgende keer.

1. MIA:
    28 maart 2013
    DAG AGNES EN GILBERT, een mens zou bij het zien van die foto's toch echt jaloers worden. Palmbomen , zon, en zoveel mooie dingen om te zien. Ge moet nog niet naar huis komen , want hier zijn het sneeuwvlagen, en het is koud.
    Maar van al dat mooie daar te zien, krijg ik toch al een beetje lentegevoel. Tot de volgende en veel groetjes.
  2. Guy en may:
    30 maart 2013
    geniet er maar goed van,want hier is het echt bibbberen,groetjes MAY en GUY
  3. Jos en May:
    31 maart 2013