Van Tinerhir tot Merzouga

1 april 2013 - Marrakesh, Marokko

Hello, wij zitten nu in Merzouga, helemaal aan het einde van de Zizvallei. Hier begint de echte Sahara. Hier vlakbij is Erg Chebbi een groot zand-duinengebied tot 200m hoog. Men trekt met dromedarissen, jeeps of te voet de duinen in, iets wat wij ook eens gaan proberen. Met de fiets zijn we naar een groot meer in de woestijn gereden(een erg raar gezicht), in droge jaren droogt het ook op. Er zitten bijzonder veel vogels, kluiten, ganzen, flamingo's .....Buiten de duinen is de woestijn bedekt met zwarte lavastenen (Hamada), zo ver het oog reikt.

Tot nu toe hebben we veel kunnen kamperen. Kamperen is geen probleem in Marocco,  bijna overal vind men campings. Dit komt vooral doordat hier duizende  mobilhomes rondrijden. Voor 90% Fransen en enkele Nederlanders en Duitsers. Zij komen hier overwinteren. Vanaf october, november verblijven ze in Spanje en/of Portugal. In december steken ze over naar Tanger in Marocco.Gewoonlijk blijven ze hier een drietal maanden hangen. Er zijn enorm grote mobolhomes bij. Velen hebben een groot rek of een aanhangwagen en hebben een kleine auto, een scooter, een squad of een stel velos bij. Bovenop een grote schotelantenne en een grote voorraad bier en/of wijn, want dat is hier moeilijk verkrijgbaar. Nederlanders en Duitsers vormen soms grotere groepen en hebben zelfs een gids bij.

Ontwaken op een camping in een palmerie (onder de palmbomen) is een belevenis. De eerste wekker is  een (of meerdere) imam die om 4u30' via een luidspreker oproepen tot het gebed. Of er dan al Marokanen komen bidden hebben we nog niet gecontroleerd!! Dit galmt over de wijde omgeving. Net voor het licht wordt beginnen de vogels te zingen. Die komen massaal in de palmbomen slapen. iets later horen we de vervelende wekker van Agnes.

Een andere rage zijn de 4x4 voertuigen. Zij maken georganiseerde toeren op pistes hoog in de bergen of in de woestijn. Sommige trekken hier rond met jeeps en unimogs, omgebouwd tot campingwagen en zelfs vrachtwagens zoals in Parijs-Dakar.

Wat ons hier veel parten speelt is de wind, die is nogal onberekenbaar en komt soms fel opzetten. Tijdens onze rit door de Todra-kloof hadden we echte stormwind. Bij de felle rukwinden was het moeilijk recht blijven. Als er wind is, zijn de avonden ook koud

Het landschap is bijna altijd zwaar geerodeerd, zowel in de bergen als op de vlakten. We steken regelmatig brede lege stromen over, er liggen echter geen bruggen. De geulen kunnen soms tot 300m breed zijn en  vele meters hoog (net als in Zuid-Argentinie). Als het dan toch eens fel regent worden deze wegen overspoelt. Hier in Merzouga zijn in 2006 zware overstromingen geweest met enkele doden en beschadigde wegen en huizen. Maar voorlopig hebben we in 5 weken geen regen meer gezien. Na de middag loopt de temperatuur op tot tegen de 40°, niet om in te fietsen.

Hierna trekken we noordwaarts, de Hoge- en Midden-Atlas over, naar Fez.

Tot later, groeten

1. Leo en irene:
    1 april 2013
    waauw ! prachtig verhaal en geweldige foto's.
    Er zullen er niet veel zijn die jullie achterna gaan doen !
    proficiat !
  2. Herman:
    2 april 2013
    Prachtig gewoon, en wat een avontuur !! We kunnen niet meer wachten (maar moeten wel) tot in september. De motor is al aan het warmdraaien, bij manier van spreken. Onze vrienden medereizigers Arthur en Julliette zijn bezig de route uit te stippelen, we weten dus niet of we ook komen waar jullie zijn. Maar voor ons is het de eerste keer en laten dat over aan ervaren "Marokko-gangers" zoals zij. Ik heb de link van jullie blog aan hen gestuurd, misschien kunnen ze nog wat inspiratie opdoen. Nog veel plezier en reisgenot ginder.
    Herman en Lisette
    PS: ik vroeg me af of het water door uit die put (zie foto met Abdul Gilberthamed) drinkbaar is ?
  3. MIA:
    8 april 2013
    Prachtige beelden van de natuur daar.En die boom vol bloemen, (zijn het orchideeen?).Als je dat allemaal bekijkt zijn jullie al veel mooie plekjes tegengekomen, en ongetwijfeld nog veel in de volgende weken. Geniet ervan.