Opnieuw op de fiets

9 maart 2013 - Marrakesh, Marokko

Dag allemaal,

Na 2 jaar zijn we er terug op uitgetrokken met de fiets. Na het aftasten van verschillende mogelijke bestemmingen hebben we voor Marokko gekozen. Onze eerste keuze was eigenlijk Zuid Afrika, maar vanwege de onveiligheid durven we het niet.

Op 26 februari zijn we naar Marrakech gevlogen. Vandaar zijn we met de bus naar de atlantische kust gereden. Na een extradagjes rondneuzen in Essaoura zijn we daar met de fiets vertrokken.

Het was een vertrek in mineur.We waren s'morgens een uur verslapen, onze brander deed het niet. s'Nachts was een fikse noorderwind 180° gedraaid, zodat we 3 dagen de wind pal op kop hadden. Het was een betrokken lucht en de eerste dag was de omgeving nogal saai.We hebben 3, 4 dagen regen en onweer gehad.

De laatste dag voor Agadir was wel mooi, de weg liep hoog boven de kustlijn. Een ruwe zee beukte tegen de rotsige kliffen met tussenin grote stranden. Een ideale zee om te surfen, gevaarlijk om te zwemmen.

Het verbaasde ons dat er nog zoveel op EK (EzelsKracht) gereden wordt. Het is ook de streek van arganolie, die van een soort olijfboom wordt gewonnen.een extra rustdagje in Agadir ( vooral een toeristenstad) zijn we de Anti-Atlas ingetrokken. In 2 dagen zijn we naar Tafraoute gefietst. Vooral de tweede dag was bijzonder mooi, we fietsten door een ruw berglandschap over een kronkelende klimmende weg. Een streek van geiten en schapen, met nog enkele Berberkampen. Diep onder ons in de vallei en tegen de berghellingen lagen kleine boerendorpen. Er leven nog veel vogels, kuifleeuwrikken, kwartels, veelkleurige vinken en nog velen die we niet kennen. Ook schuwe grondeekhoorns zijn er veel. Eens over de col werd het een brede open vallei, met hoge bergwanden en tafelbergen. Het leek wel Argentinie. Eens over Tizs Mlil kregen we een 20 km lange afdaling onder de wielen door een wondermooi decor en bereikten we Tafraoute. Een van de mooiste afdalingen die we ooit gedaan hebben.

Hier blijven we enkele dagen hangen om de omgeving te verkennen.

Enkele foto's volgen kortlings.

Groetjes vanuit een ondertussen zonnig Tafraoute.

1. Anny Jozef:
    9 maart 2013
    Prettige reis,
    wij kijken al uit naar de foto's
    anny
  2. MIA:
    10 maart 2013
    Blij te horen dat alles oke is. Hopelijk in de volgende weken
    nog veel moois te zien en te beleven.
    Ondertussen sneeuwt het in Gierle, en ik denk dat het gaat blijven liggen.
    Warme groetjes( tegen de chauffage)e en tot de volgende
  3. An:
    Geniet van de reis!
    Ik ben al benieuwd naar de verhalen die nog zullen komen.

Groetjes,
    An
  4. Herman:
    Hey, Agnes en Gilbert,
    Nog veel genot, en het slechte weer hebben jullie al achter de rug (het regent en stormt maar enkele dagen in Marokko zeggen ze dus...). Nog veel plezier daar, en lang genoeg blijven hé, want in september komen wij naar daar :-).
    groetjes uit Brasschaat,
    Herman en Lisette
    PS: gaat dat daar zo tussen die al (andere) ezels ? :-)
  5. Myriam:
    10 maart 2013
    Veel reisplezier, en hopelijk beter weer,
    want hier is het heel wat minder.
    groetjes uit Lichtaart en tot wederhoren !
  6. Frans en Mia:
    10 maart 2013
    Zeer mooie foto's, geniet van je tocht, maar hou het veilig !!
    Vandaag zondag is het winterweer ,volgende dagen vrieskou !
    Hou je goed !!
  7. Renild:
    Hallo daar in Marokko
    Gisteren zat ik nog aan jullie te denken, hoe stellen ze het daar?
    En hopelijk krijg je vanaf nu geen regen meer, maar wel een zonnig fietsweertje. Dat maakt het wel een stukje lichter fietsen en voor het humeur is dat ook beter.
    Hou jullie goed, geniet van alles ( het eten, de omgeving en de mooie stadjes.
    Groetjes
    Renild
  8. Jos en May:
    11 maart 2013
    Agnes en Gilbert
    Mooie foto's , het is daar nu toch al beter weer als hier,na een paar dagen lenteweer 10 tot 15 graden zitten we weer terug in de winter 11 12 13 14 maart s'nacht min 5 tot min 10 graden,met daar nog maar eens 5 tot 10 cm sneeuw,hopelijk is dit de laatste winterprik. nog veel fietsplezier bewenst
    Jos en May
  9. Guy en may:
    12 maart 2013
    hoi hier groetjes uit prachtige besneeuwde vosselaar,zo te zien hebben jullie het daar heel goed,geniet ervan en wees voorzichtig! MAY en GUY.